GŐZÖSTÚRA.HU

  • 2016. október 14-16. Zwickau - Gőzöstúra és keskeny nyomközű vonatozás
  • 2015. október 02-03. Ampflwang Lokpark túra
  • 2015. augusztus 22 - 22. Látogatás a Bajor Vasúttörténeti Parkba
  • 2015. június 3 - 5. Gőzöstúra frank svájcba - GALÉRIA

Újabb 760 milliméteres zarándoklat

Akik követnek minket már nagyon jól tudhatják - legkésőbb az előző túránk óta -, hogy a keskenynyomközű vasutak máshol ugyanúgy teljes jogú résztvevői a közlekedésnek, mint az 1435 milliméteren járó nagytestvéreik. Nem csak Salzburgban van ez így, de a Mariazellerbahn mind a 83 kilométerét is korszerű, 80 km/h végsebességre képes villamos motorvonatok járják, a Stadler jóvoltából.

Mozart szülővárosával ellentétben itt azért jóval jelentősebb a turizmus, és kisebb szeletet kap a kuglófból hivatásforgalom. Indokolják ezt az Alpok vadregényes erdejei, a föléjük magasodó havas bércekkel, de a névadó végállomás, Mariazell is. A festői alpesi kisváros Európa egyik legismertebb Mária-kegyhelye, híres zarándokhely, a hozzá méltó bazilikával és számos egyéb kulturális kinccsel.

Minket természetesen a múzeumvasút mozgatott meg legjobban. A 2,33 kilométer hosszú, normál nyomtávú, Y-alakú pályán az osztrák villamosközlekedés története elevenedik meg, számos muzeális értékű jármű koptatja itt a sínkoronát, köztük a világ legöregebb, még működő gőzüzemű villamosa, egyenesen Bécsből. Miközben a legendás mariazelli mézeskalácsot falatoztuk, még a gumikerekűek kedvelőinek is találtunk csemegét.

Galériánk elérhető ezen a linken, vagy a képre kattintva.

 

Salzburgi alkotások, 760 milliméterre komponálva

Ha az ember leginkább csak hazai tájakat látogat, a normál nyomtáv (1435 mm) bő felén szaladgáló vonatokról elég egyöntetű kép élhet a fejében. Fapados kocsik, múzeumvasúti élmények felár nélkül, jó esetben negyvenes pályasebesség. Persze minek is kéne több, a kisvasútnak benne van a nevében is, hogy kicsi, arra való, hogy tavasztól-őszig túrázókat vigyen a sűrű rengetegbe, nem? A salzburgi kisvasút (hivatalos nevén Pinzgauer Lokalbahn) építői nem pont így gondolták. A sógorék 760-as nyomtávon is nyolcvannal zakatolnak az Alpok hegyei közt, bő ötven kilométer hosszan, korszerű motorvonatokkal szállítva ingázók ezreit nap mint nap. Persze a turistaforgalom is igen jelentős, így muzeális értékű vasúti járművekből sincs hiány, sokan pedig csak az Alpok szépségeit, főképp a végállomás közeli Krimmli-vízesést akarják megtekinteni.

A Gőzöstúra csapata sem hagyhatta ki ezt a csemegét, így szeretettel ajánljuk mindenki számára a kiránduláson készült képeinket.

 

Bécsi keringő

A magyar ember mindig kissé vegyes érzésekkel látogatja meg a Sógorékat. Évszázadok közös emlékei, hol jók, hol rosszak, de mégis úgy érezzük, mintha fél lábbal el sem mentünk volna otthonnról. Nincs ez másként a sógorvasúton sem. Bár az ÖBB más vontatási feszültséget használ, mint mi, a vasutas szív ugyanúgy dobog. Arról nem is beszélve, hogy a gőzösnek ott sem kell felsővezeték…

Pintér István képei a legutóbbi túráról

 

Egy kis apróság

A 2022-es év - ahogy azt egyre jobban megszokhattuk -, csak még gyorsabban zakatolt el, mint a megelőzők, gyorsabban még a vonatnál is, amely Bécsbe repített minket.

Ilyenkor, az esztendők fordulóján mindig átgondoljuk, milyen rövid is az élet és közben mégis benne van minden, amit szeretünk, megélünk. Mert a világ egy kis szelete is rejtheti magában az egész világot.

Egy ilyen kis világ a modellvasutak világa is. Egy-egy terepasztalon, a szobánkban is elfér minden, amiről a vasút szól, amit szeretünk benne. Állomások, nyílt vonalak és persze a gyorsan rohanó masinák, a tekintélyt parancsoló mozdonyok miniatűr másai.

Ezekkel a képekkel és gondolatokkal kíván Boldog Új Évet a Gőzöstúra csapata!

Gál Péter és Bakos Roland képei, a Digitools elektronikai megoldásaival és támogatásával

 

A vasútbarát legjobb barátja

Egyszerűnek tűnik a válasz, hát a vasút! Nos, igen is és nem is. Amikor az egyszeri vasútbarát felkerekedik, hogy új csodákat fedezzen fel, a régieket pedig újra megcsodálja, a fényképezőgépét az útlevélnél és a sörnél is elérhetőbb helyre teszi. Annál nagyobb a csalódás, ha a masina cserben hagy minket. Nos, itt a válasz: A vasútbarát legjobb barátja egy másik vasútbarát.

Polgár Emil barátunk segített ki minket, így neki - és a fényképezőgépének - hála adhatjuk most közre ezeket a remek fotókat. Mert megörökíteni bizony volt mit. Első célállomásunkon, Nürnbergben a háromszáz kilométernél sebesebben repesztő ICE-vonatok jelképezte űrkorszak szép kontrasztot mutatott a DB múzeumának matuzsálemi korú gépeivel, és hol volt ekkor még a másnapi Neuenmarkt gőzmozdony-találkozó? Amit természetesen kisvasutazással kötöttünk egybe, csak hogy ezen csodás közlekedési mód újabb formájának is hódolhassunk.

Nem is egy útra való élményanyag, ugye? Valóban, de mi még ennyivel sem elégedtünk meg. Hazafelé a csehországi Benešov (németül Beneschau) hangulatos fűtőházi találkozóján vettünk részt, ahol még enyhe honvágyunkat is volt szerencsénk csillapítani a 019-es (narancssárga) Nohabbal és - természetesen - egy tiszteletet parancsoló 424-es monstrummal.

Polgár Emil képei Nürnberg-Neuenmarkt-Benešov túránkról

 

Hegedűs Miklós barátunk munkáiból

Több szem többet lát, tartja a mondás. Ha pedig a másik szem egy optika mögött pislog, akkor többekkel is megosztható ez a csodás élmény. Hegedűs Miklós nem csak a mi barátunk, hanem a vasúté és a fotózásé is. Ezesetben pedig minden készen állt. A Harz-hegység kisvasútjának varázslatos hangulatát most az ő szemén - és lencséjén - keresztül is a nagyérdemű szeme elé tárjuk.

Hegedűs Miklós képei a Harz-hegységből

 

Újra sínen vagyunk

Számtalan megpróbáltatás után végre újra kezd a normális kerékvágásba visszatérni az élet. Mi mással ünnepeltük volna ezt meg, mint vonatozással?

Első utunk a Harz-hegység bércei közé vezetett, ahol Európa egyik legnagyobb kisvasúti hálózata kanyarog, 1000 mm-es nyomtávon. Bár döntően itt is a gőzvontatás dominál, a magyar szemnek szokatlanul nagy és modern keskenynyomközű járművekbe is belefuthatunk, dízelmozdonyok és motorkocsik személyében.

A legromantikusabb hangulatot persze mégiscsak a gőzösökkel érdemes kergetni, délceg bérceken, susogó fák tövében, hangulatos szász kisvárosokba befutva. Megáll az idő, csak a vonatunk zakatol tovább, és végre mi is magunk mögött hagyhatjuk gondjainkat, mint a mozdony a kéményfüstöt…

Kirándulás a Harz-hegységben - Galéria

 

Angyalország határában

Erdélyország bércei a mesék világába kalauzolják a vándort. Határ ez, minden értelemben. Gyimesbükkön, a Rákóczi vár tövében állt valaha a szép emlékű Magyar Királyi Államvasutak legkeletibb, 30. számú őrháza.

Drezda - Vasútmodell kiállítás és gőzmozdonyos túra

 

Drezdai utazásunk képei megtekinthetők a képre kattintva >>

 

Lipcse - Modellbaumesse

 

Lipcsei utazásunk megörökített pillanatai megtekinthetőek a képre kattintva >>

 

Utazás a PIKO-Expresszel

 

Június 21-24-ig Zwickauban vendégeskedtünk, túránk során meglátogattuk a PIKO-gyárat, és a környék vasútvonalait

 

Utasbiztosítás kötése

Diorámák készítése


1:35 és 1:72 méretarányban

Pintér István

spinter88@t-online.hu
+36 30 9323163

Látogatók

Ma54
Tegnap58
Ezen a héten289
Ebben a hónapban1339
Összesen157351

Ki van online?

1
látogató böngészi lapunkat jelenleg

Támogatónk

NENET.HU Kft.

Tárhelyünket a NEBET.HU Kft, az Időkapu logisztikai szoftver fejlesztője biztosítja.

Partnereink

Várjuk a profilunkhoz kapcsolódó weboldalak jelentkezését kölcsönös linkcserére a webmester@gozostura.hu címen.